Leo Gestel Beeld onthuld

Bronzen kop Leo Gestel feestelijk onthuld

Ruim honderd genodigden bezochten het feestelijke programma in de Petruskerk en de ceremonie in de kerktuin waarmee op woensdag 17 juni 2015 een bronzen kop van Leo Gestel is onthuld. De kop, gemaakt door de beeldhouwer Judith Pfaeltzer, laat Gestel herkenbaar zien en is tegelijk een kunstwerk op zichzelf in Pfaeltzers kenmerkende stijl. Samen met Gestelkenner Ivo Bouwman onthulde burgemeester Molkenboer het beeld en nam het in ontvangst namens de Woerdenaren. Woerden mag trots zijn op de kunstenaar Gestel, zo stelde Bouwman, en Molkenboer vulde aan dat Woerden de komende jaren meer zal doen om het bewustzijn te vergroten van het feit dat deze beroemde schilder hier vandaan kwam.

Tijdens het programma in de Petruskerk had ook Jan Rudolph de Lorm, directeur van het museum Singer Laren, uitgebreid stilgestaan bij het leven van Gestel en zijn enorme betekenis voor de Nederlandse beeldende kunst in de eerste helft van de 20ste eeuw. Nog dit voorjaar is een zeer succesvolle tentoonstelling van Gestels werk te zien geweest in Singer Laren. “Gestel legde zich niet vast op een enkele stijl, zoals tijdgenoten wel deden, maar werkte achtereenvolgens impressionistisch, luministisch, vlak-decoratief, kubistisch en expressionistisch. En in de latere jaren van zijn leven ging zijn beeldtaal terug op de klassieke oudheid,’ legde De Lorm uit. “Gestel bleef zich dus vernieuwen.”

Jan Teeuwisse, directeur van Museum Beelden aan Zee, hield een toespraak over Judith Pfaetzer, in feite de tweede grote kunstenaar aan wie de middag was gewijd. “Pfaeltzer staat in de klassieke Nederlandse beeldhouwtraditie die begin vorige eeuw begon op de Rijksacademie in Amsterdam. Daar doceerde Jan Bronner, die vele goede beeldhouwers opleidde die het vak later doorgaven. Ook Pfaeltzer studeerde daar”. Inmiddels heeft zij een oeuvre van grote kwaliteit op haar naam staan van vrij werk enerzijds en portretten anderzijds. Kenmerkend voor haar beelden is wat ze met de oppervlak doet: dat is niet glad, maar heeft bewust aangebrachte oneffenheden die het visueel spannend maken.

Pfaeltzer heeft zich eerst grondig in Gestel verdiept voordat zij aan het beeld begon. Zij las veel over hem, bestudeerde de beschikbare foto’s en heeft hem uiteindelijk afgebeeld met een vriendelijke uitdrukking. “Het was een heel sociale man, had altijd aandacht voor anderen en was uiterst bescheiden over zijn eigen werk”, zo had De Lorm eerder op de middag al gezegd. Dat laatste bleek ook uit citaten uit aantekeningen en brieven van Gestel zelf, die tussen de toespraken door werden voorgelezen door Mathijs van den Berg, een neerlandicus begenadigd met een fraaie stem.

Het begin en de afsluiting van het programma in de Petruskerk bestond uit toespraken van Hans Hagen, die het initiatief nam voor het project in de periode dat hij voorzitter van de Kunstkring Woerden was. Hij schetste het proces van de totstandkoming en bedankte alle betrokkenen, onder wie het Comité van Aanbeveling, bestaande uit Bouwman, De Lorm, Teeuwisse, Molkenboer en conservator beeldhouwkunst van het Rijksmuseum Frits Scholten, die helaas niet aanwezig kon zijn. Het Comité gaf nuttige adviezen voor het project en vooral Bouwman was zeer behulpzaam bij het vinden van de benodigde fondsen. Ook bedankte hij projectmedewerker Floor de Graaf en penningmeester Bep Cherillo.

Tot slot bedankte Hagen Judith Pfaeltzer voor de prettige samenwerking en bovenal het prachtige beeld. Hilarisch was vervolgens de onverwachte aubade die Pasquale Cherillo, een Woerdenaar met een Napolitaanse achtergrond, bracht aan Pfaeltzer. Een uit volle borst gezongen Napolitaans lied verraste de beeldhouwster volkomen.

Vervolgens toog het hele gezelschap naar buiten voor de daadwerkelijke onthulling. Dit met fraai uitgevoerde muziek van leden van Harmonie de Vriendschap, die bewust waren gevraagd in het vermoeden dat Leo Gestel deze muziek gewaardeerd zou hebben. Na de onthulling bedankte Theo Aarsen, de huidige voorzitter van de Kunstkring, Hans Hagen voor het initiatief voor het beeld en de bergen werk die hij verzette om dit gerealiseerd te krijgen.

Tot slot was een drankje en een hapje, verzorgd door het Stadsmuseum Woerden. Het Stadsmuseum is nu eigenaar en beheerder van het beeld. Het heeft een zaal gewijd aan tekeningen en schilderijen van Leo Gestel.

Een fotoreportage in pdf