Wintersalon werd een succes
door Theo Aarsen · 30 december 2021
TERUGBLIK OP DE WINTERSALON 2021
Voor de 93 bezoekers van de expositie van de Kunstkring leverde de inrichting een positieve verrassing. Het was zoals ‘een Salon’ behoort te worden ingericht, vonden velen. Zowel het bezoekersaantal als de positieve waardering is in ieder geval een opsteker voor de exposerende leden en de expositiecommissie. Hieronder enkele wetenswaardigheden van de expositie.
Allereerst het centrale doek Lespink 95
‘Lespink 95’ is de titel van het opvallend grote doek van 1,00 bij 4,50 m van Koos van den Nieuwendijk. De expositiecommissie koos voor dit grote abstract werk als een statement in de vrijwel dominante klassiek, realistische en expressionistische beeldtaal van de werken aan de wanden. Het is een commentaar op de vele fraaie en knap geschilderde doeken en de foto’s die men hier toont.
Koos van den Nieuwendijk: “Het lag niet in de lijn der verwachting dat ik een portret of landschap of een combinatie daarvan zou schilderen op zo’n groot doek. Mijn werk bevindt zich daarvoor te ver af van de getoonde werken. Deelname aan deze tentoonstelling was dan ook geen optie geweest. Op deze wijze is ‘Lespink 95’ voor een aantal deelnemers misschien een echt VERGEZICHT”.
Op de Kunstkringexposities worden altijd weer werken verkocht. Deze keer waren het er twee. Geen plat werk, maar prachtig keramiek.
Didi Petri verkocht haar ‘Pinguin’. We kennen het werk van Didi van de exposities in de afgelopen jaren waaraan ze steeds deelneemt als zeer verrassend. Ook dit was weer zo’n onverwachte nieuwe creatie.
Didi vertelt hierover: “Voor de coronabeperkingen werd in het Open Atelier te Nieuwerkerk, waar ik ook lid ben, een raku-stookdag georganiseerd. Met mijn voorbereidingen was ik redelijk laat en ik wilde nog snel een vaas maken. Helaas is haast en klei niet de beste combinatie. De vorm die was ontstaan was niet echt naar mijn zin, maar een collega adviseerde me om hem toch te stoken, want na het stoken kan het plots de goede vorm krijgen. Het werd dus geen vaas, zoals je zult begrijpen, maar het vormde zich tot een voorwerp dat aan een pinguïn deed denken. Een gaatje aan de onderkant maakt dat het ook op een sokkeltje kan worden gezet.”
Het tweede werk dat werd verkocht was van de hand van Jeannette Huizenga. Jeannette is al meer dan veertig jaar lid van onze vereniging en met recht een echte alleskunner. Haar verkochte werk heet: ‘Torso met krul’.
Jeannette: “Het is 51 cm hoog. Dat is de maximale hoogte van mijn oven. Het is er een van een serie torso’s met verschillende verhoudingen, maar allemaal ongeveer dezelfde hoogte. Ze hebben allemaal een buik, soms een borstpartij, maar er zijn er ook met alleen een buik en een hoofd. Het is een spel met contouren. Ik werk asymmetrisch zodat alle kanten steeds iets anders zijn.
De torso’s dansen een beetje. Ze hebben niet altijd een duidelijke voorkant. Ze draaien om hun as. Ik heb het heel duidelijke kleuren gegeven, die de vorm benadrukken. Onder op de buik mat glazuur in kobaltblauw, naar boven toe mat gemêleerd groen, op de borstpartij een zwart glanzend kristalglazuur (de vlekken matchen met het daaronder gebruikte groen), de krul is zacht gemêleerd glanzend geel. Het spel met mat en glanzende glazuurhuid doe ik bewust. Soms laat ik glazuren in elkaar overlopen. Dat is met deze torso niet het geval. De totale vorm zou ook een paddenstoel kunnen zijn”.
“Het werk is uit rolletjes opgebouwd en met een lomer glad gemaakt. Tot slot polijst ik de vorm, zodat er weinig bobbels in zitten. De torso’s stel ik in mijn tuin op zwarte tafeltjes op. De pin op het tafeltje schuift in de torso en verankert het geheel. Het werk is hoog gebakken en winterhard. De torso's doen slechts in de verte aan mensen denken. Soms zelfs meer aan dieren, maar ik noem ze bewust torso’s omdat ik er wel degelijk levende beweeglijke figuren in zie”.