Digitale Zomerexpositie 2020

Vanwege het  Covid-19 virus zijn meerdere exposities van de Kunstkring Woerden komen te vervallen. Daarom is deze digitale expositie georganiseerd. Kunstkring leden werk laten zien wat zij in het eerste halfjaar van 2020 hebben gecreëerd. Maar liefst 40 leden hebben foto’s van hun kunstwerken ingezonden, in verschillende disciplines. De volgorde binnen de expositie is zodanig dat er een gevarieerd en verrassend totaalbeeld is ontstaan.

De deelnemers zijn:

Diny van der Aalsvoort,  Theo Aarsen,  Lydia Baarda,  Ria Blom, Lottie de Bruijn,  Kiki Dijkstra, Henk Eijlers,  Alex Feenstra,  Dorette Ghajar,  Sietse Goverts,  Liesbeth de Graaf,  Bianca Arendse,  Tineke Hoepman,  Jeannette Huizenga,  Anne Marie van den Hul,  Anke van den Hurk,  Helga van Kleef,  Linda Koers,  Jannie Maakenschijn, Maria Margraf,  Gerdien Meijnen,  Koos van den Nieuwendijk,  Marcia van Oploo, Didi Petri,  Vera Pieterse,  Fons van der Reep,  Marcel de Roos,  Marlouke San Giorgi,  Marjolein Schouten,  Inge Sips,  Aart Sliedrecht,  Puck Sluijs,  Herman Tilstra,  Jan Vermaat,  Iman Vroman,  Conny de Vroomen en Nisett de Wit.

Meer info: De contactgegevens, prijzen etc. zijn te vinden in het PDF op deze website.

Digitale expositie 2020 Kunstkring Woerden

 

LIESBETH  van BUUREN – de GRAAF

Ik maakte dit schilderij tijdens de lockdown in mijn huiskamer.

TINEKE HOEPMAN

Deze Dame heeft in coronatijd een metamorfose ondergaan. Ik heb haar van kleur veranderd, andere omgeving en voorzien van een prachtige hoed à la Gestel, (vrouw met sigaret). Het is nu weer tijd om te pronken!

THEO AARSEN

Och, wat heeft die Mark Rutte ons toch een ander leven bezorgd. Ik drink in mijn atelier graag samen met hem een glaasje op de goede afloop.
Dat is ook echt nodig want de quarantaine hakte er goed in bij twee van mijn neven. Zij hadden slechts gezelschap van hun honden. Hier toon ik Mylow, de Utrechtse koningspoedel. De andere hond, Einstein, een pasgeleden overleden mopshond in Weert, vind je op mijn website.

 

PUCK SLUIJS

Vlak voor de lockdown heeft ons erelid Jan Vermaat geposeerd voor ons. Een foto van mij met zijn portret. De corona-challenge deed ik met vriendinnen, gemaakt op 7 achtereenvolgende avonden, op dezelfde plek en tijd.

NISETT de WIT

Plein-air-painting met de dinsdagochtend-groep van de schildering in het Bredius-park.

 

MARLOUKE SAN GIORGI

Blijkbaar hebben mensen behoefte om elkaar te verwennen in deze tijden. De kleine schilderijtjes in zelfgemaakte lijsten vliegen de deur uit. Van deze serie zijn er nog 2 over. Op aanvraag maak ik er met plezier meer. Daarnaast ben ik bezig met een serie abstracte Zuid-Europese landschappen.

MARJOLEIN SCHOUTEN

Door de lockdown was het niet verstandig om naar de bollenvelden te gaan. Ook de Keukenhof bleef dit jaar dicht. Dus heb ik mijn eigen impressie van de bollen met hun knallende kleuren gemaakt. Ik hoop dat ik anderen ook even blij heb kunnen maken.

MARIA MARGRAF

Hoewel ik met name fotografeer, schilder ik ook. Dit werk is ontstaan tijdens een workshop onder begeleiding van Sietse Goverts. Op zoek naar abstracte vormen is zowat van zelf een ‘bos’ ontstaan met een figuurtje. Omdat we momenteel niet meer in het atelier terecht kunnen werk ik bij mooi weer in mijn tuin.

 

MARCEL de ROOS

Ook kunst die graag op eigen benen staat geniet van goed gezelschap.

LYDIA BAARDA

“Nike”, Griekse godin. Dit heb ik gemaakt voor de wedstrijd van de klassieke academie. Basis is aquarel, getekend met oliepastel en Gioconda veelkleuren stift. Ondertussen is bekend dat ik bij de laatste 25 kanshebbers zit…

 

LINDA KOERS

Het liefst werk ik met stenen die qua hardheid nog met de hand te bewerken zijn. Soms heb ik behoefte aan een wat zachtere speksteen, soms de wat hardere albast. De leidraad is altijd een vorm of kleur die me aanspreekt. Mijn inspiratie voor dit werk zwemt in mijn “achtertuin”, De Wetering in Kamerik.  Zelfbewust, sierlijk en statig.

KIKI DIJKSTRA

Het getoonde werk is een collage van katoen, tyvek, tule, vervilte wol en rood garen. Op dit moment geef ik leiding aan een landelijk textielcollectief  ‘Het Veel-zijde-g Collectief’. Er staat een tentoonstelling met ons werk vanwege Corona in de  ’wacht’  in het Zilvermuseum te Schoonhoven.

JEANNETTE HUIZENGA

De napjes schaal heb ik voor het lentegevoel gemaakt. Zachte groene tinten op heel veel kleine vaasjes. De eerste lente bloemetjes kunnen erin verzameld worden. Daarnaast een voorbeeld van het servies dat ik aan het maken ben voor een hotel/restaurant. Hiermee was ik de hele corona-tijd erg druk. Ook nu staat mijn oven permanent aan om series borden, kopjes en kommetjes te kunnen leveren.

 

JANNIE MAAKENSCHIJN

Ik heb gewoon doorgewerkt in coronatijd. Het is bekend dat ik mijn objecten maak van oud en schijnbaar nutteloos materiaal om zodoende daaruit weer iets nieuws te scheppen. Dat is een creatief proces. Ik hoop van harte dat we nu als samenleving daartoe ook in staat zullen zijn.

JAN VERMAAT

De inspiratiebron van het eerste werk is de celliste Masja van Nieuwkerk die met het strijkorkest Fuse regelmatig optreedt in het programma “Podium Witteman”. Het tweede werk is geïnspireerd op herinneringen aan beelden, door mij gemaakt. Het brengt openingen naar mogelijkheden en barrières.

HELGA  van  KLEEF

Pandemie: De God Pan leidt gewoonlijk zijn eenvoudige bestaan in de velden en bossen van de natuur. Hij doet zijn middagdutje in de zon aan de oever van de rivier of speelt een aanlokkelijke melodie op zijn fluit, gemaakt van een rietstengel. Maar soms komt er een huiver over hem en maakt hij  alle goden bang met zijn  mysterieuze geluiden en dan ineens breekt er paniek uit over de hele  mensheid….

HENK EIJLERS

Het schilderij geeft het weggetje weer rond het landgoed Linschoten. Hier wandel ik heel vaak, het brengt mij een uur ontspanning en rust in het prachtige groene hart van Nederland. Ik heb er veel gefotografeerd, maar dat weggetje en boerderij blijkt ook een prachtig motief om eens te schilderen.

HERMAN TILSTRA

Dit schilderij heb ik gemaakt ter ere van dhr. Uderzo, de maker van Asterix, die onlangs overleden is. Ik heb altijd al heel veel respect gehad voor tekenaars van strips, die het lukt om telkens weer dezelfde figuur te tekenen met dezelfde uitstraling. De verhalen waren leuk, maar het heeft ook mijn liefde voor geschiedenis vergroot.

IMAN VROMAN

Alles ging half maart op slot door de corona-pandemie, maar een rondje fietsen met de schilderskist door het Land van Woerden kon altijd nog. Bijvoorbeeld naar de Hollandse Kade (Kamerik) waar nog ouderwets hooiland te zien is. Of naar Lusthof De Haeck aan een andere Hollandse Kade, bij Woerdense Verlaat, met moerasbos, waterpartijen en gammele bruggetjes.

 

GERDIEN MEIJNEN

Het eerste werk is een kabinet vol verschillende items. Facetten van verschillende levens en fasen en activiteiten en mogelijkheden. Als de zwaartekracht er mee op zou houden valt alles uit elkaar. Het leven is een onverklaarbaar wonder.
Hoe verder te gaan? Buigen, overgave, wanhoop. Een momentopname, niets is blijvend, het rozerood geeft levendigheid en hoop!

 

CONNY de  VROOMEN

Vandaag voor het eerst weer op de kunstmarkt Museumplein Art Market. Héééél rustig….

 

BIANCA ISABELLA ARENDSE

Ik werk graag met keramiek en industriële materialen en oude auto-onderdelen. In Lamp ‘Mystic Lady’ is een autolamp van Rolls Royce, een autowiel van Jaguar en een rol dakbedekking verwerkt. De otters zijn van keramiek en geglazuurd.

 

 

 

ANNE MARIE van den HUL

Het beeldje “Broos” is gemaakt op een vooravond van de lockdown. Het refereert aan de fragiliteit van het leven.

 

ANKE van den HURK

Ik ben actief bezig met karton, vlakverdelingen en daar weer diepte inbrengen. Lukt het ook om vervreemdende dieptes aan te brengen in een 3D- object? Het object van 60 cm hoog is in wording en heeft nog meer aandacht nodig, waarbij ik wel de transparantie van de achtergrond deels een rol wil laten spelen.

 

VERA PIETERSE – SCHOONHEIN

Mijn doeken hebben bewust geen titel, zodat de kijker zelf kan beslissen wat hij of zij er in ziet.  Het is gemaakt van acryl op doek met  materialen zoals zand, cement en hennep touw.

 

KOOS van den NIEUWENDIJK

Het werk dat ik laat zien vindt zijn ontstaan in knipsels. U kent dat wel, je vouwt een velletje printpapier in vieren of daarna nogmaals en gaat er stukjes uitknippen en na open vouwen ontdekt u een mooi patroon. Zo ongeveer ontstaat ook mijn werk. Echter door andere manieren van vouwen en vreemde vormen knippen krijg je spannende motieven of liever gezegd veelvormige patronen. Deze vormen zijn de basis voor mijn werk nu.

 

 

SIETSE GOVERTS

Hij schildert spanning en beweging met daarachter de stilte. Het werk is niet van woorden, teugels van het logisch denken worden losgelaten, het ‘onderbewuste’ licht op.

 

ELLY de WACHTER

Op het eerste schilderij staat mijn familie. Op basis van een zwart-wit foto uit 1932 is dit nagetekend en in vervolgens ingeschilderd. De kleine man rechts is mijn opa. Mijn moeder is de 2e persoon van links, achter. De Moebiusring heb ik gehouwen bij beeldhouwer Gerrit Peelen. Het was voor mij een ingewikkeld project en het is een overwinning voor mij dat dit is gelukt.

 

 

DORETTE GHAJAR

Het zelfportret maakte ik toen we met weinig sociale contacten thuis zaten door Covid-19. Dit nodigde uit tot introspectie en mijn eerste zelfportret. Spannend en moeilijker dan het portret van iemand anders.  Bij de stijl van het portret van Eline breng ik een foto of modeltekening terug naar de essentie. Ik ben vervolgens geobsedeerd door het zoeken naar en vasthouden van de juiste balans.

 

DINY van der AALSVOORT

De kleur van koolzaadvelden in India, waar ik eens was, vormde de inspiratie voor het eerste werk. Het tweede werk is ontstaan door een foto in de krant van een man die op het oog ongeïnteresseerd een kinderwagen voortduwt. Dit trof mij.

DIDI PETRI

Na lange tijd heb ik de 3D-pen weer ter hand genomen voor driedimensionale structuren.

LOTTIE de BRUIJN

De pot “Scheve toren” is gemaakt voor de Linschotense Kunstroute 2020, die helaas niet door ging. Thema was  Italië “Torre pendente”. Mijn inspiratie was het Toscaanse landschap met zijn middeleeuwse stadjes op de heuvels en vele kerken en kloosters. En net als de toren van Pisa is ook deze pot scheef. Bij “Pot met barst” staan vorm en barst in relatie tot elkaar. Is de barst ontstaan door de spanning in de vorm? Of is de vorm het gevolg van de barst?

INGE SIPS

Het lied van Schubert ‘Erlkönig‘ uit 1782, heeft me geïnspireerd tot dit nieuwe doek. Het voortjagende paard op de vlucht voor de dreiging, de strijd, de angst, de mist, het waterige, vloeibare van de beweging; dat alles heb ik proberen samen te brengen. Het tweede werk is genomineerd voor de RijnKUNSTprijs 2020. In dit schilderij zijn de Griekse krijgers (nauwelijks) zichtbaar aan de oppervlakte en schemeren letterlijk door de huid van het paard van Troje.

 

FONS van der REEP

Na het aquarelleren van allerlei onderwerpen als stillevens, natuur, stadsgezichten en vervallen interieurs heb ik mij gestort op het portret in aquarel. Een pittig onderwerp dat in de coronatijd goed van pas kwam. Mijn uitgestelde overzichtstentoonstelling bij de Kunstkring wordt hopelijk later ingehaald.  

MARCIA van OPLOO

De foto  voor “Refelectie” is gemaakt in het Westerpark in Den Bosch in de Corona lockdown, tijdens een ommetje van de fotograaf. Doordat alle drukte van dagelijkse dag wegviel, stonden velen van ons meer stil bij de oprechte schoonheid van het leven. Tijdens Corona wensten we elkaar “Sterkte”, om elkaar mentaal bij te staan in deze rare tijd. Het virus zelf raakte vooral de kwetsbaren in de samenleving, dus wenste ik hen op deze wijze fysieke kracht toe.

 

AART SLIEDRECHT

Lopend met de camera  langs de kustlijn van Hoek van Holland tijdens Covid-19 levert bijzondere beelden op. We zijn ontspannen en doen allemaal ons ding. Het beeld doet mij ook denken aan het prachtige weer en verrassende  licht dat we dagen achter elkaar hebben gehad.

ALEX FEENSTRA

Qvilt’s zijn modulaire wol-vilten wandkleden. Op de fotomontage zie je de voor- en achterzijde van het kleed. Het kleed is aan beide zijden mooi.

 

RIA BLOM

Gemaakt tijdens de Corona crisis, een nare tijd van angst, verlies en eenzaamheid maar ook met zijn mooie kanten: Tijd voor zelfreflectie , verbondenheid en de natuur.