Digitale Wintersalon 2020

Leden van de Kunstkring Woerden toonden tijdens de Wintersalon recent werk in de Expositieruimte van Galerie van Slagmaat. Er was een gevarieerd aanbod van onder meer schilderkunst, 3D-werk, poëzie en fotografie. Vanwege de beperking door de kabinetsmaatregelen is deze  expositie ook digitaal georganiseerd. De 23 deelnemers zijn actief in verschillende disciplines. Heeft u interesse in het werk van een van de kunstenaars? Neem contact op met hem of haar of stuur een berichtje naar info@kunstkringwoerden.nl.

De deelnemers zijn:

Diny van der Aalsvoort, Theo Aarsen, Lydia Baarda, Lottie de Bruijn, Henk Eijlers, Arnold van Elteren, Dorette Ghajar, Bianca Groenensteijn, Tineke Hoepman, Cees Hoogeveen, Jeannette Huizenga, Jannie Maakenschijn, Gerdien Meijnen, Willemijn Onrust, Didi Petri, Fons van der Reep, Marcel de Roos, Marlouke San Giorgi, Marjolein Schouten, Aart Sliedrecht, Puck Sluijs, Annelies van der Sman, Nisett de Wit en het team Lottie de Bruijn & Jannie Maakenschijn

Veel plezier…

Annelies van der Sman

 

Bij het tekenen van het menselijk lichaam gebruik ik oliepastel. Het leent zich uitstekend om de verschillende houdingen die het model inneemt tot uiting te brengen waarbij ik gedeeltes van het gekleurde papier open laat. In krachtige lijnen en diffuse vlakken probeer ik het model weer te geven, daarbij gebruik makend van de lichtval op het lichaam.

 

Jeannette Huizenga

 

De twee dieren van Jeannette vertegenwoordigen de winter en de zomer. De abstracte pinguïn probeert de molentjes in de lucht te houden, zoals we allemaal ons best doen in deze coronatijd. Het hoge dier op poten stapt hoog over het gras en vangt de vlinders, onze dromen voor de toekomst. Beide dieren zijn samengesteld uit meerdere steengoedsoorten en porselein met kwastglazuur over wax resist.

 

Nisett de Wit

Ik ben Nisett de Wit en begon met schilderen/tekenen in 2012. Eerder deed ik al veel portretopdrachten en verder zijn allerlei onderwerpen de revue al gepasseerd. Mijn grootste passie is teken en schilder lesgeven. Mijn inspiratiebron voor deze schilderijen was een film. Bij een mooie film zet ik het beeld weleens stil om daar een foto van te maken. Dit noemen ze ook wel, schilderen naar een still.

Lottie de Bruijn & Jannie Maakenschijn

Deze installatie is het 3e samenwerkingsproject van Jannie en Lottie.
Het is voor ons een uitdaging om twee verschillende disciplines samen te brengen. Een proces van zoeken naar passende vormen, materialen en tegenstellingen die in evenwicht een verbinding maken.

Fons van der Reep

 

Naast het aquarelleren van portretten leef ik mij af en toe uit in abstracten waarbij het enige dat vooraf vaststaat de kleurkeuze is en die is afhankelijk van mijn gemoedstoestand. Verder laat ik de techniek van het aquarelleren spontaan gebeuren in de hoop dat ik het bedenken zoveel mogelijk kan loslaten. Ik volg dat wat onder mijn handen ontstaat. Na verloop van tijd kijk ik het terug en bij tevredenheid lijst ik het in.

Lydia Baarda

Deze werken zijn geschilderd tijdens de vrijdagmiddag-sessies in het atelier. “Emi”: Een model in een houding die passief lijkt, doch actief is door verschillende richtingen in de pose, heerlijk om te schilderen. “Ton”: Bij gebrek aan een model offerde Ton zich op en ging op zijn gemak zitten in zijn schilderjas. Alhoewel zijn ogen af en toe zwaar werden hield hij het bewonderenswaardig lang vol om in deze positie een paar uur te blijven zitten. Chapeau!!!!!

Diny van der Aalsvoort

Dit werk ontstond naar aanleiding van de opvallende foto van de beklimming van de Mount Everest die in diverse kranten heeft gestaan. Je ziet een lang veelkleurig lint van bergbeklimmers die op hun beurt wachten om de top te kunnen beklimmen. Omdat de Himalaya in Indiaas, Chinees en Nepalees grondgebied ligt heb ik het alledaagse leven van de bewoners toegevoegd aan het Westerse tafereel.

Theo Aarsen

“Koel”: Op de warme vrijdagmiddagen van de Kunstkring was het de uitdaging  groente en fruit te schilderen. Ik heb daarvan een koele abstracte verbeelding gemaakt.
Het thema “Warm” heb ik gekozen naar aanleiding van de wereldwijde branden. Aangezien dit voor mij weinig interessant is om realistisch is uit te beelden, heb ik voor een abstracte vorm gekozen.

Jannie Maakenschijn

 

Zo langzamerhand beschik ik over een (te) grote hoeveelheid “oud spul”. Gekregen maar ook gevonden op straat, het bos, strand en rommelmarkten. Het is opgeslagen in kisten en dozen in mijn atelier en berging. Ook na 20 jaar verzamelen. weet ik nog vrij goed hoe en waar ik aan al die voorwerpen ben gekomen. Nog steeds inspireren ze mij om ze met elkaar te verbinden tot nieuwe vormen.

Marlouke San Giorgi

Ik ben sinds een jaar bezig met een serie landschappen, geïnspireerd op Zuid-Frankrijk. Ik zoek een evenwicht tussen organische en geometrische vormen, die recht doen aan het beeld dat ik zelf heb van dat gebied. Met verschillende kleurencombinaties creëer ik sferen die de seizoenen representeren.

Cees Hoogeveen

De natuur is voor mij een bron van inspiratie. Omdat mijn olieverf schilderij “de sneeuwhaas” bij het thema van de expositie thema past, leek het mij leuk om dit in te zenden.

Tineke Hoepman

De bloemen zijn ontstaan tijdens een middag abstract werken.  Het was helemaal niet de bedoeling,  maar heel langzaam kwamen zij uit het abstracte geheel te voorschijn. Daar heb ik aan toegegeven. Ik….ben er blij mee.
Marie stond al lang op mijn lijstje…. het heeft even geduurd maar dan op een middag op het atelier staat het er ineens op.  Een snelle geschilderde schets die ik thuis verder heb uitgewerkt.

Arnold van Elteren

Dit schilderij heb ik deze zomer in Frankrijk gemaakt tijdens een workshop van Sietse Goverts.

Lottie de Bruijn

Mijn beelden en potten zijn gevormd uit plakken klei. Naast vorm is textuur ook belangrijk.
Lagen over elkaar, waardoor onderliggende kleuren hier en daar aan de oppervlakte verschijnen. Verdikkingen, barsten en putjes maken de huid spannend en levendig.
De mens en natuur zijn voor mij een voortdurende inspiratiebron. De decoraties van klei slibs kenmerken zich door transparantie en eenvoud. Ze vloeien  mee met de vorm.

Aart Sliedrecht

In het digitale geweld van deze tijd zou je ze bijna vergeten. De harde werkers; de pijlers onder onze economie. In de Rotterdamse haven, op een scheepswerf, kom je de stoere mannen en vrouwen tegen. Ik heb ze met de Hasselblad op 6×6 film vastgelegd. De Working Class Hero is van alle tijden.

Gerdien Meijnen

Ik schilder vanuit mijn gevoel en probeer de gedachten die in mijn hoofd spelen te vertalen naar beelden. Iedereen kan vervolgens zelf bepalen wat hij of zij voelt en ziet bij “Lethargie” of “Apathea”.

Dorette Ghajar

Een bezoek aan het Picasso museum in Barcelona bracht me op het idee abstracter te gaan werken. Thuisgekomen ben ik aan de slag gegaan met een aantal modelschetsen die ik probeerde terug te brengen tot de essentie van de houding. Gaandeweg raakte ik bijna geobsedeerd door het bereiken van de juiste balans van het geheel. De eindresultaten hebben weinig weg van Picasso’s, maar hij heeft me wel geïnspireerd om deze nieuwe weg in te slaan.

Bianca Groenensteijn

Mijn kunst ontstaat door inspiratie en om dit tot expressie te brengen gebruik ik klei. In mijn atelier creëer ik vrouwelijke schoonheden in extreme vormen die daarna in de oven gebakken worden en in felle kleuren worden geschilderd in combinatie met industriële materialen. Dit geeft een unieke uitstraling aan de sculpturen. Deze beelden zijn geschikt voor binnen en buiten. Ik exposeer ze in mijn eigen beeldentuin.

Marcel de Roos

“Promesa” is een gedicht over de terugkeer naar een zomerliefde. Deze voordracht, samen met harpiste Suzan van den Engel, illustreert mooi hoe ik mijn gedichten graag breng. “Over hoop” beschrijft hoe onze maakbaar en planbaar geachte samenleving dit jaar werd overvallen door een wereldwijde epidemie met grote impact op ons aller leven en eindigt met de vraag naar welke wereld wij willen terugkeren.

Henk Eijlers

Vaak krijg ik inspiratie wat te gaan schilderen naar een plaatje uit krant of tijdschrift.
In een tijdschrift stond een foto van een molen die boven de grijze mist uitkwam. Dat was een mooie aanleiding dat dan te schilderen met de warme tinten van een opkomende zon als contrast. Het landschap met dreigende donkere lucht heb ik gemaakt van een eigen foto tijdens een vakantietripje op Walcheren.

Willemijn Onrust

Ik schilder meestal vanuit mijn gevoel. Wat me op dat moment inspireert of raakt. In deze lastige tijd wilde ik in elk geval iets schilderen waar ik een beetje blij van word. Bloemen in water heb ik geschilderd omdat ik iets met water heb en een bepaalde sfeer over wilde brengen. Tulpenfantasie is een schilderij waarin ik een warme verbinding wilde leggen met kleur en vorm.

Puck Sluijs

Er komen vaak twee tortelduiven in onze tuin. Wij vinden ze prachtig en schattig als ze met elkaar zitten te kroelen. Als we de achterdeur open doen komen ze al op ons af. Ze kijken ons dan vragend aan: “Waar blijven de zaadjes of broodkruimels?” Soms eten ze uit onze hand.

Marjolein Schouten

Door corona heeft de portretschilder-groep van de dinsdagochtend besloten voorlopig niet in het atelier te werken. Om toch te schilderen naar model, maken we nu een zelfportret. Hiervoor kun je een foto gebruiken:  een of twee spiegels. Ik heb hier een spiegel gebruikt. Dan schilder je je spiegelbeeld en niet het beeld wat je omgeving van je ziet. Dat is dan ook meteen de moeilijkheid, want herkent men je wel of niet?

Didi Petri

Didi is geboren te Den Haag in 1958 en is voornamelijk autodidact. Over het algemeen is haar werk figuratief en organisch, maar abstractie is haar ook niet vreemd. Creëren betekent voor haar plezier, spelen en experimenteren, uit het niets iets opbouwen, geduld en vertrouwen, positieve energie, voelen, bewustwording, verwerking, vrijheid in denken en doen. In haar werk is zij op zoek naar emotie, spanning, balans en beweging in vorm, lijnen en kleurvlakken.